Stojanović, Ksenija A.

Link to this page

Authority KeyName Variants
31999960-9b8c-4dbf-8512-01879842d411
  • Stojanović, Ksenija A. (2)
Projects

Author's Bibliography

Jednostavan matematički model: još jedan način da se objasne hemijske ravnoteže u vodenim rastvorima

Radović, Nebojša R.; Nikolić, Željka M.; Savić, Slađana D.; Stojanović, Ksenija A.

(Belgrade : Serbian Chemical Society, 2024)

TY  - CONF
AU  - Radović, Nebojša R.
AU  - Nikolić, Željka M.
AU  - Savić, Slađana D.
AU  - Stojanović, Ksenija A.
PY  - 2024
UR  - http://cherry.chem.bg.ac.rs/handle/123456789/6485
AB  - Hemijske ravnoteže, jedan od najvažnijih koncepata u hemiji, predstavljaju svojevrstan izazov za srednjoškolske nastavnike. Stoga je potrebno posvetiti dodatnu pažnju iznalaženju što većeg broja pristupa čiji je konačni cilj najviši stepen razumevanja ovog gradiva od strane učenika. 
Hidrolizu soli i puferske sisteme, kao relativno kompleksne primere ravnoteža u vodenim rastvorima, učenici veoma često ne razumeju na suštinskom nivou, tako da im i izrada računskih zadataka iz ovih oblasti predstavlja teškoću. Upravo su računski zadaci autorima ovog rada poslužili za demonstraciju modela kojim se, primenom jednostavnih matematičkih operacija, predavačima pruža još jedna mogućnost da pomenute nastavne sadržaje dodatno približe učenicima. 
Naime, osnovna ideja je da se svaka ravnoteža, bilo da je reč o hidrolizi, puferima ili još kompleksnijim ravnotežama u vodenim rastvorima (npr. ugljen-dioksid-karbonatna-bikarbonatna ravnoteža), prikaže u standardnom matematičkom obliku količnika, koji se dalje množi odgovarajućim pomoćnim izrazima: [H+]/[H+]=1 i/ili [OH-]/[OH-]=1 (čije su konačne vrednosti 1). Na ovaj način se, u proširenom izrazu za posmatranu hemijsku ravnotežu, obezbeđuje pojavljivanje konstanti, kao što su jonski proizvod vode i/ili odgovarajuća konstanta kiselosti/baznosti. Iako se ovakav pristup naizgled može učiniti kao „dodatno komplikovanje već dovoljno komplikovanog problema“, važno je imati na umu da se ovakvim sistemom rešavanja zadataka favorizuje ponavljanje (i utvrđivanje) elementarnih pojmova: jonski proizvod vode, konstanta disocijacije, acido-bazne ravnoteže. Dosledno ponavljanje ovih pojmova uz inkorporaciju pomenutog matematičkog modela, kod učenika može da proizvede suštinsko razumevanje gradiva i da im pomogne u rešavanju računskih zadataka, kao što su izračunavanje pH-vrednosti vodenih rastvora hemijskih vrsta koje hidrolizuju i određivanje pH-vrednosti pufera, bez potrebe pamćenja bilo kakvih matematičkih formula. Takođe, opisani matematički model učenicima može biti koristan tokom usvajanja novih koncepata iz različitih prirodnih nauka, budući da je metoda množenja bilo kojeg izraza drugim, pomoćnim izrazom (čija je konačna vrednost 1) univerzalno primenljiva.
PB  - Belgrade : Serbian Chemical Society
C3  - Aprilski dani o nastavi hemije 33. Stručno usavršavanje za nastavnike hemije i 5. Konferencija metodike nastave hemije, Univerzitet u Beogradu - Hemijski fakultet, Beograd, 24. i 25. april 2024.
T1  - Jednostavan matematički model: još jedan način da se objasne hemijske ravnoteže u vodenim rastvorima
SP  - 28
EP  - 28
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_cherry_6485
ER  - 
@conference{
author = "Radović, Nebojša R. and Nikolić, Željka M. and Savić, Slađana D. and Stojanović, Ksenija A.",
year = "2024",
abstract = "Hemijske ravnoteže, jedan od najvažnijih koncepata u hemiji, predstavljaju svojevrstan izazov za srednjoškolske nastavnike. Stoga je potrebno posvetiti dodatnu pažnju iznalaženju što većeg broja pristupa čiji je konačni cilj najviši stepen razumevanja ovog gradiva od strane učenika. 
Hidrolizu soli i puferske sisteme, kao relativno kompleksne primere ravnoteža u vodenim rastvorima, učenici veoma često ne razumeju na suštinskom nivou, tako da im i izrada računskih zadataka iz ovih oblasti predstavlja teškoću. Upravo su računski zadaci autorima ovog rada poslužili za demonstraciju modela kojim se, primenom jednostavnih matematičkih operacija, predavačima pruža još jedna mogućnost da pomenute nastavne sadržaje dodatno približe učenicima. 
Naime, osnovna ideja je da se svaka ravnoteža, bilo da je reč o hidrolizi, puferima ili još kompleksnijim ravnotežama u vodenim rastvorima (npr. ugljen-dioksid-karbonatna-bikarbonatna ravnoteža), prikaže u standardnom matematičkom obliku količnika, koji se dalje množi odgovarajućim pomoćnim izrazima: [H+]/[H+]=1 i/ili [OH-]/[OH-]=1 (čije su konačne vrednosti 1). Na ovaj način se, u proširenom izrazu za posmatranu hemijsku ravnotežu, obezbeđuje pojavljivanje konstanti, kao što su jonski proizvod vode i/ili odgovarajuća konstanta kiselosti/baznosti. Iako se ovakav pristup naizgled može učiniti kao „dodatno komplikovanje već dovoljno komplikovanog problema“, važno je imati na umu da se ovakvim sistemom rešavanja zadataka favorizuje ponavljanje (i utvrđivanje) elementarnih pojmova: jonski proizvod vode, konstanta disocijacije, acido-bazne ravnoteže. Dosledno ponavljanje ovih pojmova uz inkorporaciju pomenutog matematičkog modela, kod učenika može da proizvede suštinsko razumevanje gradiva i da im pomogne u rešavanju računskih zadataka, kao što su izračunavanje pH-vrednosti vodenih rastvora hemijskih vrsta koje hidrolizuju i određivanje pH-vrednosti pufera, bez potrebe pamćenja bilo kakvih matematičkih formula. Takođe, opisani matematički model učenicima može biti koristan tokom usvajanja novih koncepata iz različitih prirodnih nauka, budući da je metoda množenja bilo kojeg izraza drugim, pomoćnim izrazom (čija je konačna vrednost 1) univerzalno primenljiva.",
publisher = "Belgrade : Serbian Chemical Society",
journal = "Aprilski dani o nastavi hemije 33. Stručno usavršavanje za nastavnike hemije i 5. Konferencija metodike nastave hemije, Univerzitet u Beogradu - Hemijski fakultet, Beograd, 24. i 25. april 2024.",
title = "Jednostavan matematički model: još jedan način da se objasne hemijske ravnoteže u vodenim rastvorima",
pages = "28-28",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_cherry_6485"
}
Radović, N. R., Nikolić, Ž. M., Savić, S. D.,& Stojanović, K. A.. (2024). Jednostavan matematički model: još jedan način da se objasne hemijske ravnoteže u vodenim rastvorima. in Aprilski dani o nastavi hemije 33. Stručno usavršavanje za nastavnike hemije i 5. Konferencija metodike nastave hemije, Univerzitet u Beogradu - Hemijski fakultet, Beograd, 24. i 25. april 2024.
Belgrade : Serbian Chemical Society., 28-28.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_cherry_6485
Radović NR, Nikolić ŽM, Savić SD, Stojanović KA. Jednostavan matematički model: još jedan način da se objasne hemijske ravnoteže u vodenim rastvorima. in Aprilski dani o nastavi hemije 33. Stručno usavršavanje za nastavnike hemije i 5. Konferencija metodike nastave hemije, Univerzitet u Beogradu - Hemijski fakultet, Beograd, 24. i 25. april 2024.. 2024;:28-28.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_cherry_6485 .
Radović, Nebojša R., Nikolić, Željka M., Savić, Slađana D., Stojanović, Ksenija A., "Jednostavan matematički model: još jedan način da se objasne hemijske ravnoteže u vodenim rastvorima" in Aprilski dani o nastavi hemije 33. Stručno usavršavanje za nastavnike hemije i 5. Konferencija metodike nastave hemije, Univerzitet u Beogradu - Hemijski fakultet, Beograd, 24. i 25. april 2024. (2024):28-28,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_cherry_6485 .

Jednostavan matematički model: još jedan način da se objasne hemijske ravnoteže u vodenim rastvorima

Radović, Nebojša R.; Nikolić, Željka M.; Savić, Slađana D.; Stojanović, Ksenija A.

(Belgrade : Serbian Chemical Society, 2024)

TY  - GEN
AU  - Radović, Nebojša R.
AU  - Nikolić, Željka M.
AU  - Savić, Slađana D.
AU  - Stojanović, Ksenija A.
PY  - 2024
UR  - http://cherry.chem.bg.ac.rs/handle/123456789/6486
AB  - Hemijske ravnoteže, jedan od najvažnijih koncepata u hemiji, predstavljaju svojevrstan izazov za srednjoškolske nastavnike. Stoga je potrebno posvetiti dodatnu pažnju iznalaženju što većeg broja pristupa čiji je konačni cilj najviši stepen razumevanja ovog gradiva od strane učenika. Hidrolizu soli i puferske sisteme, kao relativno kompleksne primere ravnoteža u vodenim rastvorima, učenici veoma često ne razumeju na suštinskom nivou, tako da im i izrada računskih zadataka iz ovih oblasti predstavlja teškoću. Upravo su računski zadaci autorima ovog rada poslužili za demonstraciju modela kojim se, primenom jednostavnih matematičkih operacija, predavačima pruža još jedna mogućnost da pomenute nastavne sadržaje dodatno približe učenicima. Naime, osnovna ideja je da se svaka ravnoteža, bilo da je reč o hidrolizi, puferima ili još kompleksnijim ravnotežama u vodenim rastvorima (npr. ugljen-dioksid-karbonatna-bikarbonatna ravnoteža), prikaže u standardnom matematičkom obliku količnika, koji se dalje množi odgovarajućim pomoćnim izrazima: [H+]/[H+]=1 i/ili [OH-]/[OH-]=1 (čije su konačne vrednosti 1). Na ovaj način se, u proširenom izrazu za posmatranu hemijsku ravnotežu, obezbeđuje pojavljivanje konstanti, kao što su jonski proizvod vode i/ili odgovarajuća konstanta kiselosti/baznosti. Iako se ovakav pristup naizgled može učiniti kao „dodatno komplikovanje već dovoljno komplikovanog problema“, važno je imati na umu da se ovakvim sistemom rešavanja zadataka favorizuje ponavljanje (i utvrđivanje) elementarnih pojmova: jonski proizvod vode, konstanta disocijacije, acido-bazne ravnoteže. Dosledno ponavljanje ovih pojmova uz inkorporaciju pomenutog matematičkog modela, kod učenika može da proizvede suštinsko razumevanje gradiva i da im pomogne u rešavanju računskih zadataka, kao što su izračunavanje pH-vrednosti vodenih rastvora hemijskih vrsta koje hidrolizuju i određivanje pH-vrednosti pufera, bez potrebe pamćenja bilo kakvih matematičkih formula. Takođe, opisani matematički model učenicima može biti koristan tokom usvajanja novih koncepata iz različitih prirodnih nauka, budući da je metoda množenja bilo kojeg izraza drugim, pomoćnim izrazom (čija je konačna vrednost 1) univerzalno primenljiva.
PB  - Belgrade : Serbian Chemical Society
T2  - Aprilski dani o nastavi hemije 33. Stručno usavršavanje za nastavnike hemije i 5. Konferencija metodike nastave hemije, Univerzitet u Beogradu - Hemijski fakultet, Beograd, 24. i 25. april 2024.
T1  - Jednostavan matematički model: još jedan način da se objasne hemijske ravnoteže u vodenim rastvorima
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_cherry_6486
ER  - 
@misc{
author = "Radović, Nebojša R. and Nikolić, Željka M. and Savić, Slađana D. and Stojanović, Ksenija A.",
year = "2024",
abstract = "Hemijske ravnoteže, jedan od najvažnijih koncepata u hemiji, predstavljaju svojevrstan izazov za srednjoškolske nastavnike. Stoga je potrebno posvetiti dodatnu pažnju iznalaženju što većeg broja pristupa čiji je konačni cilj najviši stepen razumevanja ovog gradiva od strane učenika. Hidrolizu soli i puferske sisteme, kao relativno kompleksne primere ravnoteža u vodenim rastvorima, učenici veoma često ne razumeju na suštinskom nivou, tako da im i izrada računskih zadataka iz ovih oblasti predstavlja teškoću. Upravo su računski zadaci autorima ovog rada poslužili za demonstraciju modela kojim se, primenom jednostavnih matematičkih operacija, predavačima pruža još jedna mogućnost da pomenute nastavne sadržaje dodatno približe učenicima. Naime, osnovna ideja je da se svaka ravnoteža, bilo da je reč o hidrolizi, puferima ili još kompleksnijim ravnotežama u vodenim rastvorima (npr. ugljen-dioksid-karbonatna-bikarbonatna ravnoteža), prikaže u standardnom matematičkom obliku količnika, koji se dalje množi odgovarajućim pomoćnim izrazima: [H+]/[H+]=1 i/ili [OH-]/[OH-]=1 (čije su konačne vrednosti 1). Na ovaj način se, u proširenom izrazu za posmatranu hemijsku ravnotežu, obezbeđuje pojavljivanje konstanti, kao što su jonski proizvod vode i/ili odgovarajuća konstanta kiselosti/baznosti. Iako se ovakav pristup naizgled može učiniti kao „dodatno komplikovanje već dovoljno komplikovanog problema“, važno je imati na umu da se ovakvim sistemom rešavanja zadataka favorizuje ponavljanje (i utvrđivanje) elementarnih pojmova: jonski proizvod vode, konstanta disocijacije, acido-bazne ravnoteže. Dosledno ponavljanje ovih pojmova uz inkorporaciju pomenutog matematičkog modela, kod učenika može da proizvede suštinsko razumevanje gradiva i da im pomogne u rešavanju računskih zadataka, kao što su izračunavanje pH-vrednosti vodenih rastvora hemijskih vrsta koje hidrolizuju i određivanje pH-vrednosti pufera, bez potrebe pamćenja bilo kakvih matematičkih formula. Takođe, opisani matematički model učenicima može biti koristan tokom usvajanja novih koncepata iz različitih prirodnih nauka, budući da je metoda množenja bilo kojeg izraza drugim, pomoćnim izrazom (čija je konačna vrednost 1) univerzalno primenljiva.",
publisher = "Belgrade : Serbian Chemical Society",
journal = "Aprilski dani o nastavi hemije 33. Stručno usavršavanje za nastavnike hemije i 5. Konferencija metodike nastave hemije, Univerzitet u Beogradu - Hemijski fakultet, Beograd, 24. i 25. april 2024.",
title = "Jednostavan matematički model: još jedan način da se objasne hemijske ravnoteže u vodenim rastvorima",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_cherry_6486"
}
Radović, N. R., Nikolić, Ž. M., Savić, S. D.,& Stojanović, K. A.. (2024). Jednostavan matematički model: još jedan način da se objasne hemijske ravnoteže u vodenim rastvorima. in Aprilski dani o nastavi hemije 33. Stručno usavršavanje za nastavnike hemije i 5. Konferencija metodike nastave hemije, Univerzitet u Beogradu - Hemijski fakultet, Beograd, 24. i 25. april 2024.
Belgrade : Serbian Chemical Society..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_cherry_6486
Radović NR, Nikolić ŽM, Savić SD, Stojanović KA. Jednostavan matematički model: još jedan način da se objasne hemijske ravnoteže u vodenim rastvorima. in Aprilski dani o nastavi hemije 33. Stručno usavršavanje za nastavnike hemije i 5. Konferencija metodike nastave hemije, Univerzitet u Beogradu - Hemijski fakultet, Beograd, 24. i 25. april 2024.. 2024;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_cherry_6486 .
Radović, Nebojša R., Nikolić, Željka M., Savić, Slađana D., Stojanović, Ksenija A., "Jednostavan matematički model: još jedan način da se objasne hemijske ravnoteže u vodenim rastvorima" in Aprilski dani o nastavi hemije 33. Stručno usavršavanje za nastavnike hemije i 5. Konferencija metodike nastave hemije, Univerzitet u Beogradu - Hemijski fakultet, Beograd, 24. i 25. april 2024. (2024),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_cherry_6486 .