@conference{
author = "Putica, Katarina",
year = "2024",
abstract = "Alkanes represent the first class of organic compounds elaborated in elementary school and the principles of their isomerism apply to all the other classes of organic compounds covered by the eighth-grade chemistry curriculum. However, in ChatGPT responses to Serbian language prompts related to isomers of alkanes with more than four carbon atoms numerous errors can be observed, and if a prompt about isomers of one such alkane is repeated several times, these errors often vary from response to response. Thus, one ChatGPT response regarding isomers of heptane, along with seven correct isomers, included incorrect isomers 4-methylhexane and 3-ethyl-2-methylpentane but excluded correct isomers 2,4-dimethylpentane and 2,2,3-trimethylbutane. To assess their understanding of alkane isomerism, 107 eighth-grade pupils were asked to detect errors in this response. 4-methylhexane and 3-ethyl-2-methyl-pentane were identified as incorrect isomers by 71.96% and 64.48% of the pupils, respectively. Furthermore, 55.14% of the pupils enlisted 2,4-dimethylpentane as an additional isomer, while only 36.45% of them identified 2,2,3-trimethylbutane as the other missing isomer. Ultimately, through class discussion, the complete list of isomers of heptane was produced, with the conclusion that the correctness of all ChatGPT responses to organic chemistry questions needs to be critically assessed., Алкани представљају прву класу органских једињења која се обрађује у основној школи а принципи њихове изомерије применљиви су и код свих осталих класа органских једињења обухваћених наставним програмом хемије за осми разред. Међутим, у одговорима ChatGPT-а на упите на српском језику везане за изомере алкана са више од четири угљеникова атома могу се уочити бројне грешке, а ако се питање у вези изомера једног таквог алкана постави више пута, поменуте грешке се често разликују од одговора до одговора. Тако, један од одговора ChatGPT-а везан за изомере хептана, поред седам тачних изомера, садржао је и нетачне изомере 4-метилхексан и 3-етил-2-метилпентан, док су тачни изомери 2,4-диметилпентан и 2,2,3-триметилбутан били изостављени. Ради провере њиховог разумевања изомерије алкана, 107 ученика осмог разреда упитано је да детектује грешке у датом одговору. 4-метилхексан и 3-етил-2-метил-пентан идентификовани су као нетачни изомери од стане 71,96% и 64,48% ученика, респективно. Такође, 55,14% ученика навело је 2,4-диметилбутан као додатни изомер, док је само 36,45% њих идентификовало 2,2,3-триметилбутан као други недостајући изомер. Коначно, кроз дискусију на нивоу разреда, дошло се до потпуне листе изомера хептана, уз закључак да је тачност свих одговора ChatGPT-а на питања из органске хемије неопходно критички проценити",
publisher = "Univeristy of Belgrade, Faculty of Education",
journal = "Book of Abstracts of International Scientific Conference ART (OF) EDUCATION IN A CHANGING WORLD, University of Belgrade, Faculty of Education, June 1, 2024",
title = "Assessment of eight-grade elementary school pupils’ understanding of isomerism of alkanes through detection of errors in ChatGPT response related to isomers of heptane, Проверава разумевања изомерије алкана код ученика осмог разреда основне школе кроз детекцију грешака у одговору ChatGPT-а везаном за изомере хептана",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_cherry_6526"
}