Улога појмова у настави природних наука
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
У раду се постављају суштинска питања: која знања ученици треба да стичу и којим методама. Пошло се од когнитивистичког модела сазнавања које се односи на: (а) организовање знања из природних наука у облику генерализованих идеја или главних појмова који се могу редуковати на велики број информација и (б) начин изграђивања знања ученика у смисаоне целине као матрице међусобно повезаних појмова. Указано је на тешкоће у стварању когнитивних структура које се односе на сложене садржаје природних наука и на начине учења појмова у настави. Приказани су и резултати истраживања који показују слабу овладаност појмовима, а разлози произлазе из апстрактности самих садржаја, неповезивања садржаја унутар једне и између сродних дисциплина, као и неуспостављања односа међу научним појмовима у когнитивној структури ученика. Наведен је и објаш-њен ефикасан метод представљања појмова из природних наука на три нивоа: макро, микро и симболичком. Предложен је модел као могући начин умрежавања појмова из хе...мије на основношколском нивоу. Дате су практичне препоруке наставницима за процену когнитивне структуре ученика и за коришћење одговарајућих метода.
Keywords:
појмови / природне науке / фундаменталне идеје / концептуални нивои / планирање наставе / когнитивне структуреSource:
Зборник Института за педагошка истраживања, 2003, 35, 111-130Publisher:
- Beograd : Institut za pedagoška istraživanja