Unapređivanje naučne pismenosti mladih kroz kognitivno šegrtovanje
Improving young people's scientific literacy through cognitive apprenticeship
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
U svetu u kome svakodnevno dolazi do novih naučnih i tehnoloških otkrića, naučna
pismenost, koja podrazumeva sposobnost primene naučnih znanja prilikom rešavanja
problema i donošenja odluka na ličnom i globalnom planu, predstavlja jednu od ključnih
kompetencija koja se mora razviti kod mladih [1]. Međutim, zbog nastave koja se svodi na
izlaganje čistih akademskih znanja, učenička motivacija za učenje prirodnih nauka je mala,
akademska postignuća slaba, a broj zainteresovanih za studiranje fakulteta na kojima
dominiraju prirodne nauke je sve manji [2,3].
Usvajanje i funkcionalizacija novih znanja biće olakšani, ukoliko se učenicima prezentuju u
okviru autentičnih nastavnih situacija koje oslikavaju njihovu primenu u realnom životu [4].
Efektivan model nastave koji omogućava sticanje novih znanja u okviru autentičnih situacija
i kroz stalnu interakciju s nastavnikom, poznat je pod nazivom kognitivno šegrtovanje [5]. U
ovom radu će biti predstavljene karakteristike modela kogni...tivnog šegrtovanja, uz konkretan
primer njegove primene u nastavi organske hemije.
In a world where new scientific and technological discoveries occur on daily basis
scientific literacy, defined as an ability to apply scientific knowledge in order to solve
problems and make decisions on personal and global level, represents one of the key
competencies that young people need to develop [1]. However, teaching science in a way that
focuses only on transmission of pure academic content causes students motivation to learn
science to be minimal, their academic achivement poor, and their interest to enroll in
faculties whose curriculum is dominated by science to decline year after year [2,3].
Acquisition and functionalisation of new knowledge will be faciliated if presented to the
students within authentic learning situations that depict its application in the real world [4].
An effective teaching model that enables the acquisition of new knowledge within authentic
situations and through constant interaction with the teacher is known as cognitive
apprenticeship [...5]. In this paper we will present the main features of the cognitive
apprenticeship model, along with an concrete example of its application in teaching organic
chemistry.
Кључне речи:
naučna pismenost / izlaganje čistih akademskih znanja / autentične nastavne situacije / kognitivno šegrtovanje / primena kognitivnog šegrtovanja u nastavi organske hemije / scientific literacy / teaching pure academic content / authentic learning situations / cognitive apprenticeship / application of cognitive apprenticeship in teaching organic chemistryИзвор:
Teorija i praksa nauke u društvu: izazovi i perspektive, 6 - 7. novembar 2014. godine, Beograd, Srbija, 2014, 67-79Издавач:
- Hemijski fakultet Univerziteta u Beogradu
Финансирање / пројекти:
- Теорија и пракса науке у друштву: мултидисциплинарне, образовне и међугенерацијске перспективе (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179048)
Напомена:
- Drugi naučni simpozijum sa međunarodnim učešćem
Колекције
Институција/група
Inovacioni centar / Innovation CentreTY - CONF AU - Putica, Katarina AU - Trivić, Dragica PY - 2014 UR - http://cherry.chem.bg.ac.rs/handle/123456789/5164 AB - U svetu u kome svakodnevno dolazi do novih naučnih i tehnoloških otkrića, naučna pismenost, koja podrazumeva sposobnost primene naučnih znanja prilikom rešavanja problema i donošenja odluka na ličnom i globalnom planu, predstavlja jednu od ključnih kompetencija koja se mora razviti kod mladih [1]. Međutim, zbog nastave koja se svodi na izlaganje čistih akademskih znanja, učenička motivacija za učenje prirodnih nauka je mala, akademska postignuća slaba, a broj zainteresovanih za studiranje fakulteta na kojima dominiraju prirodne nauke je sve manji [2,3]. Usvajanje i funkcionalizacija novih znanja biće olakšani, ukoliko se učenicima prezentuju u okviru autentičnih nastavnih situacija koje oslikavaju njihovu primenu u realnom životu [4]. Efektivan model nastave koji omogućava sticanje novih znanja u okviru autentičnih situacija i kroz stalnu interakciju s nastavnikom, poznat je pod nazivom kognitivno šegrtovanje [5]. U ovom radu će biti predstavljene karakteristike modela kognitivnog šegrtovanja, uz konkretan primer njegove primene u nastavi organske hemije. AB - In a world where new scientific and technological discoveries occur on daily basis scientific literacy, defined as an ability to apply scientific knowledge in order to solve problems and make decisions on personal and global level, represents one of the key competencies that young people need to develop [1]. However, teaching science in a way that focuses only on transmission of pure academic content causes students motivation to learn science to be minimal, their academic achivement poor, and their interest to enroll in faculties whose curriculum is dominated by science to decline year after year [2,3]. Acquisition and functionalisation of new knowledge will be faciliated if presented to the students within authentic learning situations that depict its application in the real world [4]. An effective teaching model that enables the acquisition of new knowledge within authentic situations and through constant interaction with the teacher is known as cognitive apprenticeship [5]. In this paper we will present the main features of the cognitive apprenticeship model, along with an concrete example of its application in teaching organic chemistry. PB - Hemijski fakultet Univerziteta u Beogradu C3 - Teorija i praksa nauke u društvu: izazovi i perspektive, 6 - 7. novembar 2014. godine, Beograd, Srbija T1 - Unapređivanje naučne pismenosti mladih kroz kognitivno šegrtovanje T1 - Improving young people's scientific literacy through cognitive apprenticeship SP - 67 EP - 79 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_cherry_5164 ER -
@conference{ author = "Putica, Katarina and Trivić, Dragica", year = "2014", abstract = "U svetu u kome svakodnevno dolazi do novih naučnih i tehnoloških otkrića, naučna pismenost, koja podrazumeva sposobnost primene naučnih znanja prilikom rešavanja problema i donošenja odluka na ličnom i globalnom planu, predstavlja jednu od ključnih kompetencija koja se mora razviti kod mladih [1]. Međutim, zbog nastave koja se svodi na izlaganje čistih akademskih znanja, učenička motivacija za učenje prirodnih nauka je mala, akademska postignuća slaba, a broj zainteresovanih za studiranje fakulteta na kojima dominiraju prirodne nauke je sve manji [2,3]. Usvajanje i funkcionalizacija novih znanja biće olakšani, ukoliko se učenicima prezentuju u okviru autentičnih nastavnih situacija koje oslikavaju njihovu primenu u realnom životu [4]. Efektivan model nastave koji omogućava sticanje novih znanja u okviru autentičnih situacija i kroz stalnu interakciju s nastavnikom, poznat je pod nazivom kognitivno šegrtovanje [5]. U ovom radu će biti predstavljene karakteristike modela kognitivnog šegrtovanja, uz konkretan primer njegove primene u nastavi organske hemije., In a world where new scientific and technological discoveries occur on daily basis scientific literacy, defined as an ability to apply scientific knowledge in order to solve problems and make decisions on personal and global level, represents one of the key competencies that young people need to develop [1]. However, teaching science in a way that focuses only on transmission of pure academic content causes students motivation to learn science to be minimal, their academic achivement poor, and their interest to enroll in faculties whose curriculum is dominated by science to decline year after year [2,3]. Acquisition and functionalisation of new knowledge will be faciliated if presented to the students within authentic learning situations that depict its application in the real world [4]. An effective teaching model that enables the acquisition of new knowledge within authentic situations and through constant interaction with the teacher is known as cognitive apprenticeship [5]. In this paper we will present the main features of the cognitive apprenticeship model, along with an concrete example of its application in teaching organic chemistry.", publisher = "Hemijski fakultet Univerziteta u Beogradu", journal = "Teorija i praksa nauke u društvu: izazovi i perspektive, 6 - 7. novembar 2014. godine, Beograd, Srbija", title = "Unapređivanje naučne pismenosti mladih kroz kognitivno šegrtovanje, Improving young people's scientific literacy through cognitive apprenticeship", pages = "67-79", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_cherry_5164" }
Putica, K.,& Trivić, D.. (2014). Unapređivanje naučne pismenosti mladih kroz kognitivno šegrtovanje. in Teorija i praksa nauke u društvu: izazovi i perspektive, 6 - 7. novembar 2014. godine, Beograd, Srbija Hemijski fakultet Univerziteta u Beogradu., 67-79. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_cherry_5164
Putica K, Trivić D. Unapređivanje naučne pismenosti mladih kroz kognitivno šegrtovanje. in Teorija i praksa nauke u društvu: izazovi i perspektive, 6 - 7. novembar 2014. godine, Beograd, Srbija. 2014;:67-79. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_cherry_5164 .
Putica, Katarina, Trivić, Dragica, "Unapređivanje naučne pismenosti mladih kroz kognitivno šegrtovanje" in Teorija i praksa nauke u društvu: izazovi i perspektive, 6 - 7. novembar 2014. godine, Beograd, Srbija (2014):67-79, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_cherry_5164 .