Увод у органску хемију у контексту историје хемије
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Како у учионици уз учење научних садржаја, подстаћи учење о природи научног знања и научноистраживачког рада? Бројни су радови у којима се препоручују садржаји из историје хемије као погодан контекст за учење научних појмова и учење о природи науке, тј. за развој обе компоненте научне писмености. Садржаји из историје науке пружају увид ученицима у развој научних идеја, у процес који је доводио до одређених сазнања, у начин резоновања научника, и могу подстаћи ученике да преиспитају сопствени резон и знање. Уграђивање садржаја из историје науке у наставни процес може помоћи ученицима да увиде да је наука резултат људске активности, да научно знање зависи од расположивих доказа, да се стално проверава и развија, тј. да је његова природа променљива.
Аргументовање је активност која је уграђена у научноистраживачки рад, али и у образовни процес. Аргументовано дискутовање је једна од вештина које чине научну писменост. Пружање разноврсних ослонаца ученицима за резоновање, за развој критичко...г мишљења и способности да формулишу аргументе у научном контексту, може допринети постизању циљева образовања у области природних наука, укључујући и хемију.
Имајући у виду претходно речено, изведено је истраживање са ученицима узраста 14 година приликом учења прве теме у области органске хемије - Увод у органску хемију, с циљем да се испитају: (а) ефекти наставних ситуација у којима ученици продукују аргументе за и против у вези са садржајима из историје развоја органске хемије, на ниво знања о саставу, структури и општим својствима органских једињења; (б) ефекти примењеног начина рада на опажање променљиве природе науке; (в) сложеност и тачност ученичких аргумената. Процењено је да се садржаји из историје развоја органске хемије могу прилагодити предзнању ученика узраста 14 година и, уз претходно знање, да могу послужити као основа за формулисање аргумената.
Иако ефекти наставе која укључује садржаје из историје науке нису занемарљиви, њено планирање и подстицање учења у историјском контексту представља посебан изазов, јер је потребно ученицима модерног доба указати на релевантност открића из претходних векова.
Keywords:
историја хемије / природа науке / аргументовање / органска хемијаSource:
Априлски дани о настави хемије, 30. Стручно усавршавање за наставнике хемије и 3. Kонференција методике наставе хемије, 2019, 15-15Publisher:
- Београд : Српско хемијско друштво
Funding / projects:
- Theory and practice of science in society: multidisciplinary, educational and intergenerational perspectives (RS-179048)
Collections
Institution/Community
Hemijski fakultet / Faculty of ChemistryTY - CONF AU - Милановић, Весна Д. AU - Тривић, Драгица PY - 2019 UR - http://cherry.chem.bg.ac.rs/handle/123456789/5852 AB - Како у учионици уз учење научних садржаја, подстаћи учење о природи научног знања и научноистраживачког рада? Бројни су радови у којима се препоручују садржаји из историје хемије као погодан контекст за учење научних појмова и учење о природи науке, тј. за развој обе компоненте научне писмености. Садржаји из историје науке пружају увид ученицима у развој научних идеја, у процес који је доводио до одређених сазнања, у начин резоновања научника, и могу подстаћи ученике да преиспитају сопствени резон и знање. Уграђивање садржаја из историје науке у наставни процес може помоћи ученицима да увиде да је наука резултат људске активности, да научно знање зависи од расположивих доказа, да се стално проверава и развија, тј. да је његова природа променљива. Аргументовање је активност која је уграђена у научноистраживачки рад, али и у образовни процес. Аргументовано дискутовање је једна од вештина које чине научну писменост. Пружање разноврсних ослонаца ученицима за резоновање, за развој критичког мишљења и способности да формулишу аргументе у научном контексту, може допринети постизању циљева образовања у области природних наука, укључујући и хемију. Имајући у виду претходно речено, изведено је истраживање са ученицима узраста 14 година приликом учења прве теме у области органске хемије - Увод у органску хемију, с циљем да се испитају: (а) ефекти наставних ситуација у којима ученици продукују аргументе за и против у вези са садржајима из историје развоја органске хемије, на ниво знања о саставу, структури и општим својствима органских једињења; (б) ефекти примењеног начина рада на опажање променљиве природе науке; (в) сложеност и тачност ученичких аргумената. Процењено је да се садржаји из историје развоја органске хемије могу прилагодити предзнању ученика узраста 14 година и, уз претходно знање, да могу послужити као основа за формулисање аргумената. Иако ефекти наставе која укључује садржаје из историје науке нису занемарљиви, њено планирање и подстицање учења у историјском контексту представља посебан изазов, јер је потребно ученицима модерног доба указати на релевантност открића из претходних векова. PB - Београд : Српско хемијско друштво C3 - Априлски дани о настави хемије, 30. Стручно усавршавање за наставнике хемије и 3. Kонференција методике наставе хемије T1 - Увод у органску хемију у контексту историје хемије SP - 15 EP - 15 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_cherry_5852 ER -
@conference{ author = "Милановић, Весна Д. and Тривић, Драгица", year = "2019", abstract = "Како у учионици уз учење научних садржаја, подстаћи учење о природи научног знања и научноистраживачког рада? Бројни су радови у којима се препоручују садржаји из историје хемије као погодан контекст за учење научних појмова и учење о природи науке, тј. за развој обе компоненте научне писмености. Садржаји из историје науке пружају увид ученицима у развој научних идеја, у процес који је доводио до одређених сазнања, у начин резоновања научника, и могу подстаћи ученике да преиспитају сопствени резон и знање. Уграђивање садржаја из историје науке у наставни процес може помоћи ученицима да увиде да је наука резултат људске активности, да научно знање зависи од расположивих доказа, да се стално проверава и развија, тј. да је његова природа променљива. Аргументовање је активност која је уграђена у научноистраживачки рад, али и у образовни процес. Аргументовано дискутовање је једна од вештина које чине научну писменост. Пружање разноврсних ослонаца ученицима за резоновање, за развој критичког мишљења и способности да формулишу аргументе у научном контексту, може допринети постизању циљева образовања у области природних наука, укључујући и хемију. Имајући у виду претходно речено, изведено је истраживање са ученицима узраста 14 година приликом учења прве теме у области органске хемије - Увод у органску хемију, с циљем да се испитају: (а) ефекти наставних ситуација у којима ученици продукују аргументе за и против у вези са садржајима из историје развоја органске хемије, на ниво знања о саставу, структури и општим својствима органских једињења; (б) ефекти примењеног начина рада на опажање променљиве природе науке; (в) сложеност и тачност ученичких аргумената. Процењено је да се садржаји из историје развоја органске хемије могу прилагодити предзнању ученика узраста 14 година и, уз претходно знање, да могу послужити као основа за формулисање аргумената. Иако ефекти наставе која укључује садржаје из историје науке нису занемарљиви, њено планирање и подстицање учења у историјском контексту представља посебан изазов, јер је потребно ученицима модерног доба указати на релевантност открића из претходних векова.", publisher = "Београд : Српско хемијско друштво", journal = "Априлски дани о настави хемије, 30. Стручно усавршавање за наставнике хемије и 3. Kонференција методике наставе хемије", title = "Увод у органску хемију у контексту историје хемије", pages = "15-15", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_cherry_5852" }
Милановић, В. Д.,& Тривић, Д.. (2019). Увод у органску хемију у контексту историје хемије. in Априлски дани о настави хемије, 30. Стручно усавршавање за наставнике хемије и 3. Kонференција методике наставе хемије Београд : Српско хемијско друштво., 15-15. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_cherry_5852
Милановић ВД, Тривић Д. Увод у органску хемију у контексту историје хемије. in Априлски дани о настави хемије, 30. Стручно усавршавање за наставнике хемије и 3. Kонференција методике наставе хемије. 2019;:15-15. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_cherry_5852 .
Милановић, Весна Д., Тривић, Драгица, "Увод у органску хемију у контексту историје хемије" in Априлски дани о настави хемије, 30. Стручно усавршавање за наставнике хемије и 3. Kонференција методике наставе хемије (2019):15-15, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_cherry_5852 .