Развој курикулума хемије у гимназији-(структурне компоненте курикулума и њихове функције)
The development of the chemistry curriculum in grammar school-(the structural components of the curriculum and their functions)
2015
Аутори
Tomašević, BiljanaОстала ауторства
Trivić, DragicaTešić, Živoslav Lj.
Sovilj, Sofija P.
Pešikan, Ana
Докторска теза (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
У оквиру дисертације истраживан је развој гимназијског програма хемије уСрбији од 1881. до 2011. године, урађена је структурно-функционална анализакурикулума из осам образовних система (Словеније, Енглеске, Данске, Малте,Северне Каролине, Јуте, Онтарија и Сингапура), испитивано је опште знањенаставника о наставним програмима и специфично знање о програмима хемије,као ставови о подршци коју програми пружају за развој и подршку креативности.Структурно-функционална анализа обухватила је рад на документацији (21примарни документ из домаћих извора и 22 примарна докумената из странихизвора). За поступак анкетирања, као инструмент за испитивање знања и ставованаставника о наставним програмима, припремљена су два упитника чија јевалидност проверена пре истраживања.Анализа домаћих програма показала је да се број структурних компоненатаи обим информација које садрже повећавао у сваком новом програму. Првипрограми су били усмерени на садржај. Та оријентација задржана је и у актуелнимгимназијским ...програмима, иако су у програме додаване нове компоненте,Циљеви, Оперативни задаци, Списак демонстрационих огледа и Лабораторијскихвежби, Методска упутства за реализацију програма и Предлози за додатнунаставу и слободне активности. Анализа савремених страних курикулумапоказала је да су према структурним компонентама и одговарајућиминформацијама, оријентисани према циљевима, исходима, процесима иконтекстима.Испитивање ставова наставника показало је да програме углавном користеза годишње планирање (65,5%), затим за месечно планирање (43,5%), а најмање запланирање појединачних часова (38,7%). У планирању наставници не користе свеструктурне компоненте, релеванте за одређени ниво планирања и информацијекоје оне пружају. Као најкорисније компоненте наставници су издвојилиОперативне задатке/исходе (55,5%), Циљеве и задатке (46,2%) и Садржаје тема(33,6%). Критички осврт наставника на актуелне програме у Србији показао је даискуснији наставници у већем проценту предлажу додавање нових Циљева иисхода, док млађи наставници у већем проценту имају потребу законкретизацијом и разрадом постојећих. Савремено образовање очекује однаставника да планира и реализује ситуације које подстичу и развијајукреативност ученика. Испитивање у којој су мери наставници за такве активностиподржани програмом, показало je да они препознају тај вид подршке (55,0%), а даби им у томе највише помогле додатне информације посредоване кроз Исходекоји описују вештине (68,3%) и знања (61,1%), и Препорукe/упутства зареализацију програма (54,5%)...
Within the framework of this dissertation, we researched the development of thegrammar school chemistry curriculum in Serbia between 1881 and 2011, completed astructural-functional analysis of the curricula of eight educational systems (Slovenia,England, Denmark, Malta, North Carolina, Utah, Ontario and Singapore), investigatedthe general knowledge of teachers about teaching programmes and their specificknowledge of chemistry programmes, as well as their views of the support that teachingprogrammes provide to the development and support of creativity.The structural-functional analysis encompassed work on documentation (twentyoneprimary documents from domestic sources and twenty-two primary documentsfrom foreign sources). Two questionnaires, whose validity was checked beforehand,were prepared for the purpose of conducting a survey, as an instrument for investigatingthe knowledge and views of teachers concerning teaching programmes.The analysis of domestic programmes showed that the numb...er of structuralcomponents and the scope of information that they contain increased with each newprogramme. The first programmes were focused on the content. That orientation hasbeen maintained in the grammar school programmes currently in use, although newcomponents have been added to them: Aims, Operative tasks, A list of demonstrationexperiments and Laboratory exercises, Methodological instructions for the realisationof the programme and Proposals for additional teaching activities and free activities.The analysis of contemporary foreign curricula showed that, according to theirstructural components and the corresponding information, they are oriented towardsgoals, outcomes, processes and contexts.A survey of the teachers’ views showed that they mostly use the programmes forannual planning (65.5% of them), then for monthly planning (43.5%), and least of allfor planning individual classes (38.7%). When it comes to planning, the teachers do notuse all the structural components relevant for a particular level of planning and theinformation that they provide. The teachers surveyed singled out Operativetasks/outcomes (55.5%), Aims and tasks (46.2%) and Topic contents (33.6%) as themost useful components. A critical review of the current programmes in Serbia on thepart of the teachers showed that more experienced teachers propose to a higher degreethat new Aims and outcomes should be added, whereas a higher percentage of youngerteachers feel the need for a concretisation and development of the currently existingones. Contemporary education requires of the teacher to plan and realise situations thatstimulate and develop the students’ creativity. Research into the extent to whichteachers are supported by the programme for such activities showed that they recognisethat form of support (55.0%), and what they would find most helpful in this respect isadditional information mediated through Outcomes that describes skills (68.3%) andknowledge (61.1%), as well as Recommendations/instructions for programmerealisation (54.5%)...
Кључне речи:
curriculum / chemistry curriculum / chemistry teaching / curriculumcomponents / knowledge of curriculum / creativity / наставни програм / наставни програм хемије / настава хемије / знање о наставним програмима / креативност / компоненте наставних програмаИзвор:
Универзитет у Београду, 2015Издавач:
- Универзитет у Београду, Хемијски факултет
Финансирање / пројекти:
- Теорија и пракса науке у друштву: мултидисциплинарне, образовне и међугенерацијске перспективе (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179048)
URI
http://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=3146https://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:11463/bdef:Content/download
http://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=47784719
http://nardus.mpn.gov.rs/123456789/5733
https://cherry.chem.bg.ac.rs/handle/123456789/2674
Колекције
Институција/група
Hemijski fakultet / Faculty of ChemistryTY - THES AU - Tomašević, Biljana PY - 2015 UR - http://eteze.bg.ac.rs/application/showtheses?thesesId=3146 UR - https://fedorabg.bg.ac.rs/fedora/get/o:11463/bdef:Content/download UR - http://vbs.rs/scripts/cobiss?command=DISPLAY&base=70036&RID=47784719 UR - http://nardus.mpn.gov.rs/123456789/5733 UR - https://cherry.chem.bg.ac.rs/handle/123456789/2674 AB - У оквиру дисертације истраживан је развој гимназијског програма хемије уСрбији од 1881. до 2011. године, урађена је структурно-функционална анализакурикулума из осам образовних система (Словеније, Енглеске, Данске, Малте,Северне Каролине, Јуте, Онтарија и Сингапура), испитивано је опште знањенаставника о наставним програмима и специфично знање о програмима хемије,као ставови о подршци коју програми пружају за развој и подршку креативности.Структурно-функционална анализа обухватила је рад на документацији (21примарни документ из домаћих извора и 22 примарна докумената из странихизвора). За поступак анкетирања, као инструмент за испитивање знања и ставованаставника о наставним програмима, припремљена су два упитника чија јевалидност проверена пре истраживања.Анализа домаћих програма показала је да се број структурних компоненатаи обим информација које садрже повећавао у сваком новом програму. Првипрограми су били усмерени на садржај. Та оријентација задржана је и у актуелнимгимназијским програмима, иако су у програме додаване нове компоненте,Циљеви, Оперативни задаци, Списак демонстрационих огледа и Лабораторијскихвежби, Методска упутства за реализацију програма и Предлози за додатнунаставу и слободне активности. Анализа савремених страних курикулумапоказала је да су према структурним компонентама и одговарајућиминформацијама, оријентисани према циљевима, исходима, процесима иконтекстима.Испитивање ставова наставника показало је да програме углавном користеза годишње планирање (65,5%), затим за месечно планирање (43,5%), а најмање запланирање појединачних часова (38,7%). У планирању наставници не користе свеструктурне компоненте, релеванте за одређени ниво планирања и информацијекоје оне пружају. Као најкорисније компоненте наставници су издвојилиОперативне задатке/исходе (55,5%), Циљеве и задатке (46,2%) и Садржаје тема(33,6%). Критички осврт наставника на актуелне програме у Србији показао је даискуснији наставници у већем проценту предлажу додавање нових Циљева иисхода, док млађи наставници у већем проценту имају потребу законкретизацијом и разрадом постојећих. Савремено образовање очекује однаставника да планира и реализује ситуације које подстичу и развијајукреативност ученика. Испитивање у којој су мери наставници за такве активностиподржани програмом, показало je да они препознају тај вид подршке (55,0%), а даби им у томе највише помогле додатне информације посредоване кроз Исходекоји описују вештине (68,3%) и знања (61,1%), и Препорукe/упутства зареализацију програма (54,5%)... AB - Within the framework of this dissertation, we researched the development of thegrammar school chemistry curriculum in Serbia between 1881 and 2011, completed astructural-functional analysis of the curricula of eight educational systems (Slovenia,England, Denmark, Malta, North Carolina, Utah, Ontario and Singapore), investigatedthe general knowledge of teachers about teaching programmes and their specificknowledge of chemistry programmes, as well as their views of the support that teachingprogrammes provide to the development and support of creativity.The structural-functional analysis encompassed work on documentation (twentyoneprimary documents from domestic sources and twenty-two primary documentsfrom foreign sources). Two questionnaires, whose validity was checked beforehand,were prepared for the purpose of conducting a survey, as an instrument for investigatingthe knowledge and views of teachers concerning teaching programmes.The analysis of domestic programmes showed that the number of structuralcomponents and the scope of information that they contain increased with each newprogramme. The first programmes were focused on the content. That orientation hasbeen maintained in the grammar school programmes currently in use, although newcomponents have been added to them: Aims, Operative tasks, A list of demonstrationexperiments and Laboratory exercises, Methodological instructions for the realisationof the programme and Proposals for additional teaching activities and free activities.The analysis of contemporary foreign curricula showed that, according to theirstructural components and the corresponding information, they are oriented towardsgoals, outcomes, processes and contexts.A survey of the teachers’ views showed that they mostly use the programmes forannual planning (65.5% of them), then for monthly planning (43.5%), and least of allfor planning individual classes (38.7%). When it comes to planning, the teachers do notuse all the structural components relevant for a particular level of planning and theinformation that they provide. The teachers surveyed singled out Operativetasks/outcomes (55.5%), Aims and tasks (46.2%) and Topic contents (33.6%) as themost useful components. A critical review of the current programmes in Serbia on thepart of the teachers showed that more experienced teachers propose to a higher degreethat new Aims and outcomes should be added, whereas a higher percentage of youngerteachers feel the need for a concretisation and development of the currently existingones. Contemporary education requires of the teacher to plan and realise situations thatstimulate and develop the students’ creativity. Research into the extent to whichteachers are supported by the programme for such activities showed that they recognisethat form of support (55.0%), and what they would find most helpful in this respect isadditional information mediated through Outcomes that describes skills (68.3%) andknowledge (61.1%), as well as Recommendations/instructions for programmerealisation (54.5%)... PB - Универзитет у Београду, Хемијски факултет T2 - Универзитет у Београду T1 - Развој курикулума хемије у гимназији-(структурне компоненте курикулума и њихове функције) T1 - The development of the chemistry curriculum in grammar school-(the structural components of the curriculum and their functions) UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_5733 ER -
@phdthesis{ author = "Tomašević, Biljana", year = "2015", abstract = "У оквиру дисертације истраживан је развој гимназијског програма хемије уСрбији од 1881. до 2011. године, урађена је структурно-функционална анализакурикулума из осам образовних система (Словеније, Енглеске, Данске, Малте,Северне Каролине, Јуте, Онтарија и Сингапура), испитивано је опште знањенаставника о наставним програмима и специфично знање о програмима хемије,као ставови о подршци коју програми пружају за развој и подршку креативности.Структурно-функционална анализа обухватила је рад на документацији (21примарни документ из домаћих извора и 22 примарна докумената из странихизвора). За поступак анкетирања, као инструмент за испитивање знања и ставованаставника о наставним програмима, припремљена су два упитника чија јевалидност проверена пре истраживања.Анализа домаћих програма показала је да се број структурних компоненатаи обим информација које садрже повећавао у сваком новом програму. Првипрограми су били усмерени на садржај. Та оријентација задржана је и у актуелнимгимназијским програмима, иако су у програме додаване нове компоненте,Циљеви, Оперативни задаци, Списак демонстрационих огледа и Лабораторијскихвежби, Методска упутства за реализацију програма и Предлози за додатнунаставу и слободне активности. Анализа савремених страних курикулумапоказала је да су према структурним компонентама и одговарајућиминформацијама, оријентисани према циљевима, исходима, процесима иконтекстима.Испитивање ставова наставника показало је да програме углавном користеза годишње планирање (65,5%), затим за месечно планирање (43,5%), а најмање запланирање појединачних часова (38,7%). У планирању наставници не користе свеструктурне компоненте, релеванте за одређени ниво планирања и информацијекоје оне пружају. Као најкорисније компоненте наставници су издвојилиОперативне задатке/исходе (55,5%), Циљеве и задатке (46,2%) и Садржаје тема(33,6%). Критички осврт наставника на актуелне програме у Србији показао је даискуснији наставници у већем проценту предлажу додавање нових Циљева иисхода, док млађи наставници у већем проценту имају потребу законкретизацијом и разрадом постојећих. Савремено образовање очекује однаставника да планира и реализује ситуације које подстичу и развијајукреативност ученика. Испитивање у којој су мери наставници за такве активностиподржани програмом, показало je да они препознају тај вид подршке (55,0%), а даби им у томе највише помогле додатне информације посредоване кроз Исходекоји описују вештине (68,3%) и знања (61,1%), и Препорукe/упутства зареализацију програма (54,5%)..., Within the framework of this dissertation, we researched the development of thegrammar school chemistry curriculum in Serbia between 1881 and 2011, completed astructural-functional analysis of the curricula of eight educational systems (Slovenia,England, Denmark, Malta, North Carolina, Utah, Ontario and Singapore), investigatedthe general knowledge of teachers about teaching programmes and their specificknowledge of chemistry programmes, as well as their views of the support that teachingprogrammes provide to the development and support of creativity.The structural-functional analysis encompassed work on documentation (twentyoneprimary documents from domestic sources and twenty-two primary documentsfrom foreign sources). Two questionnaires, whose validity was checked beforehand,were prepared for the purpose of conducting a survey, as an instrument for investigatingthe knowledge and views of teachers concerning teaching programmes.The analysis of domestic programmes showed that the number of structuralcomponents and the scope of information that they contain increased with each newprogramme. The first programmes were focused on the content. That orientation hasbeen maintained in the grammar school programmes currently in use, although newcomponents have been added to them: Aims, Operative tasks, A list of demonstrationexperiments and Laboratory exercises, Methodological instructions for the realisationof the programme and Proposals for additional teaching activities and free activities.The analysis of contemporary foreign curricula showed that, according to theirstructural components and the corresponding information, they are oriented towardsgoals, outcomes, processes and contexts.A survey of the teachers’ views showed that they mostly use the programmes forannual planning (65.5% of them), then for monthly planning (43.5%), and least of allfor planning individual classes (38.7%). When it comes to planning, the teachers do notuse all the structural components relevant for a particular level of planning and theinformation that they provide. The teachers surveyed singled out Operativetasks/outcomes (55.5%), Aims and tasks (46.2%) and Topic contents (33.6%) as themost useful components. A critical review of the current programmes in Serbia on thepart of the teachers showed that more experienced teachers propose to a higher degreethat new Aims and outcomes should be added, whereas a higher percentage of youngerteachers feel the need for a concretisation and development of the currently existingones. Contemporary education requires of the teacher to plan and realise situations thatstimulate and develop the students’ creativity. Research into the extent to whichteachers are supported by the programme for such activities showed that they recognisethat form of support (55.0%), and what they would find most helpful in this respect isadditional information mediated through Outcomes that describes skills (68.3%) andknowledge (61.1%), as well as Recommendations/instructions for programmerealisation (54.5%)...", publisher = "Универзитет у Београду, Хемијски факултет", journal = "Универзитет у Београду", title = "Развој курикулума хемије у гимназији-(структурне компоненте курикулума и њихове функције), The development of the chemistry curriculum in grammar school-(the structural components of the curriculum and their functions)", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_5733" }
Tomašević, B.. (2015). Развој курикулума хемије у гимназији-(структурне компоненте курикулума и њихове функције). in Универзитет у Београду Универзитет у Београду, Хемијски факултет.. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_5733
Tomašević B. Развој курикулума хемије у гимназији-(структурне компоненте курикулума и њихове функције). in Универзитет у Београду. 2015;. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_5733 .
Tomašević, Biljana, "Развој курикулума хемије у гимназији-(структурне компоненте курикулума и њихове функције)" in Универзитет у Београду (2015), https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_nardus_5733 .
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Attitudes of teachers towards chemistry curricula / Otnošenie učitelej k učebnoj programme po himii
Tomašević, Biljana; Trivić, Dragica (Pedagogija, 2013) -
Aims of education in the field of natural sciences and chemistry in a high school: The first part / Ciljevi obrazovanja u oblasti prirodnih nauka i hemije u srednjoj školi - I deo
Tomašević, Biljana; Trivić, Dragica; Bojović, Snežana D. (Pedagogija, 2007) -
Curriculum as a support to investigative approach in learning chemistry / Kurikulum kao podrška istraživačkom pristupu u učenju hemije
Tomašević, Biljana; Trivić, Dragica; Bojović, Snežana D. (Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 2009)